חשיבות השמחה ותרומתה לבריאות הפרט והארגון / אילה פינקוייס

 
 
שתף ב
Share on Facebook
Tweet
 
 
במקורות נאמר על חג סוכות כי השמחה במהלכו היא מצווה מיוחדת ולכן הוא נקרא גם "זמן שמחתנו".
נשאלת השאלה: מה עומד מאחורי ההמלצה לחייך, לצחוק ולשמוח וכיצד משרתת אותנו השמחה בחיינו האישיים ובקריירה?
 
במקורות נאמר על חג סוכות כי השמחה במהלכו היא מצווה מיוחדת ולכן הוא נקרא גם "זמן שמחתנו".
נשאלת השאלה: מה עומד מאחורי ההמלצה לחייך, לצחוק ולשמוח וכיצד משרתת אותנו השמחה בחיינו האישיים ובקריירה?
משפטים כמו: "תן חיוך הכל לטובה" או "אם תחשוב טוב- יהיה טוב !" שגורים בפינו כמעט תמיד. חיינו רצופי אירועים הגורמים לנו הן לעצב והן לשמחה. אימוץ חשיבה חיובית היא המלצה שאנו שומעים שחרית לבקרים מבני משפחה, חברים, ממאמנים ומאנשי מקצוע העוסקים בבריאות הנפש. הסיבה לכך, נמצאת במחקרים המעידים כי מוחנו משחרר לתוך הדם חומרים הנקראים אנדרופינים. מסתבר כי האנדורפינים הם אלו הגורמים לנו לתחושת אושר, מחזקים את המערכת החיסונית שלנו ו"מבריחים" מחלות המאיימות לעוט עלינו. עוד הוכח במחקרים, כי שמחה כדרך חיים תורמת רבות לא רק לבריאות, ולאיכות היחסים הבינאישיים, אלא אף מגבירה תפוקה בעבודה.

למרות זאת, מסתבר כי בארגונים לא דנים כמעט בנושא "אושרו של העובד": אם הוא מאושר בעבודתו, אלא עד כמה ביצועיו הולמים את הדרישות. מימד כלשהוא של אושר נמדד בעקיפין באמצעות שיתוף הפעולה של העובד עם צוותו. עבודת צוות בסופו של ענין,מטרתה לשפר ביצועים והגדיל פרודוקטיביות בארגון. ה"ביחד" הינו בעל עוצמה סינרגטית. מסתבר כי ביצועים מושפעים במידה רבה מין החשיבה החיובית השוררת באותו צוות. בעוד שחשיבה שלילית גורפת גורמת לכישלון במשימות המוטלות על הצוות. מסיבה זו, מנהלי צוותים מחוייבים לפתח חשיבה חיובית ולבחון באופן תדיר את "מצב הרוח הצוותי". כמו כן, מנהלות משאבי אנוש תפקידן לבחון עד כמה עובדי הארגון "מאושרים" בתפקידיהם שכן, עובד שמח ימריץ את מצב הרוח של הקולגות סביבו. "אושרו" של עובד הופך להיות קריטי במיוחד כאשר מתוקף תפקידו הוא פועל מול צרכנים, לקוחות, או פציינטים.

במחקרים הוכח כי הצחוק מוריד את רמת הורמוני המתח ומשרה תחושה של רוגע ופתיחות.הצחוק משחרר בגוף שני חומרים כימיים מהמוח: סרוטונין, חומר אנט דיכאוני, ואנדורפין, האחראי גם על משיכוך כאבים באופן טבעי. צחוק הוא אפוא דבר חשוב וחיוני לבריאות.
עוד נמצא כי :"יש קשר גבוה בין שמחה במקום העבודה לרמות תפקוד ועשייה גבוהות יותר, לרמות אנרגיה גבוהות יותר, להערכות עובד טובות יותר, לקידום מהיר יותר, להכנסה גבוהה יותר, לבריאות טובה יותר וכמובן לעליה בשביעות הרצון מהחיים. השמחה, אם כן, טובה הן לפרט והן לקברניטי הארגון (מנהלים, ובעלי ענין אחרים) בכל מובן אפשרי.

לסיכום, שמחה, או עצב "מדבקים"- ברמה האנרגטית של אנשים הסובבים אותם. לכן, חשוב לשדר חיוביות ושמחה לא רק בשבילנו אלא לטובת סביבתנו הקרובה בכל המעגלים- קרירה חברים ומשפחה.

זכרו :"האדם חייב לתרגל דברים הגורמים לשמחה, שכן אם השמחה נוכחת יש לנו הכל, ואם השמחה חסרה נעשה הכל כדי להשיג אותה." (אפיקורוס)
חג סוכות שמח, מאחלים צוות coachvision ואילה פינקוייס, יועצת ארגונית בכירה(M.A).מאמנת עיסקית ואישית,
Master NLP

ומרצה בכירה בתחום הניהול.
054-4371761
www.coachvision.co.il

Coachvision1@gmail.com