ייעוץ אסטרטגי, תקשורת והמפץ הגדול

 
 
שתף ב
Share on Facebook
Tweet
 
תקשורת חשובה יותר מכסף. חשבו על כך: עסק שמפסיד כספים (אין לו מספיק כסף) או דרוש לו הון לצורך ביצוע פעולות עסקיות שונות (רוצה עוד כסף) יכול על ידי שימוש בתקשורת שיווקית עם הלקוחות שלו (יותר מכירות) להרוויח את הכסף או על ידי שימוש בתקשורת עם משקיעים שונים להשיג את הכסף הדרוש.

כבר אמרו חכמים, כולו סובב סביב לתקשורת. תקשורת עם לקוחות שבלעדיה אין הכנסות, תקשורת עם עובדים שבלעדיהם אין מי שייצר את השירותים או המוצרים, תקשורת עם פקיד הבנק בנושאים מימוניים ואפילו תקשורת עם בני הזוג, להבטחת שיתוף פעולה ותמיכה במסע להצלחה מסחררת.
יותר חשוב מכסף!
תקשורת חשובה יותר מכסף. חשבו על כך: עסק שמפסיד כספים (אין לו מספיק כסף) או דרוש לו הון לצורך ביצוע פעולות עסקיות שונות (רוצה עוד כסף) יכול על ידי שימוש בתקשורת שיווקית עם הלקוחות שלו (יותר מכירות) להרוויח את הכסף או על ידי שימוש בתקשורת עם משקיעים שונים להשיג את הכסף הדרוש.
עסק שמרוויח כסף, אך מנתק את התקשורת עם לקוחותיו (מפסיק לתת שירות, מייצר מוצרים שלהם אין כל ביקוש), מתעלם מהמשקיעים שלו או בעלי החוב שלו (בנקאים, מחזיקי אגרות חוב וכו´) או מהעובדים שלו – קיימת סכנה ממשית שיעבור קריסה עסקית בעתיד, גם אם היא תהיה איטית בשל רזרבות אדירות.
תקשורת חשובה יותר מכסף. לכן, נקודת המוצא קריטית של ייעוץ אסטרטגי הינה ניתוח מצב התקשורת העסקית ושיקום נתיבי התקשורת השונים.
ניתן להרחיב ולנסח כלל אצבע שיאפשר להנהלה להעריך את חוסנה של אסטרטגיה חדשה:
אסטרטגיה עסקית טובה חייבת להתייחס במפורש ולהציע מערכת צעדים אשר תשפר את מצב התקשורת עם קהלים רבים יותר של החברה (לקוחות, בעלים, משקיעים, בעלי חוב, ספקים, ציבור גיאוגרפי וכו´).
חדי העין מזהים בכלל החשוב המפורט לעיל נושאים כמו מיתוג, שיווק, יחסי ציבור אך גם יחסי עבודה, תפעול, ניהול טקטי, יעילות ופיתוח עסקי.
תקשורת, לבדה, תהפוך חברות זעירות לאימפריות עסקיות ותהפוך את בעליהם למיליונרים (למשל, חברת סטארבקס האמריקאנית שהראתה כיצד ניתן להפוך בתי קפה לאימפריה עסקית) או תשפיל ענקים עסקיים אל ברכיהן ותהפוך אותן לאיי- חורבות פיננסיים (קריסתה המרהיבה של חברת האנרגיה הענקית אנרון לאחר ניתוק תקשורת עם משקיעים ולקוחות עולה בזיכרוני כדוגמה מעניינת).
מהי תקשורת?
אוקי. ביססנו את החשיבות שבתקשורת בבניית אסטרטגיה עסקית ובביצוע ייעוץ אסטרטגי.
זלזול או התעלמות מהנושא על ידי הנהלה בכירה משולים למשחק ברולטה רוסית. לחיצה אחת לא נכונה והמשחק שלך נגמר.
מעניין לגלות שהגדרת המונח תקשורת לא כוללת התייחסות ברורה למרכיבי התהליך. ההגדרות המילוניות המקובלות גורסות כי עסקינן ב- "העברת מידע או מסרים".
בשעה שהגדרה זו טובה עבור שימוש יום-יומי, עבור המנהל המקצוען אשר מחפש כלי עבודה ממוקדים אותם הוא יישם על מנת לשפר פרמטרים עסקיים וביצועיים, ההגדרה מעלה פשוט אינה טובה מספיק.
כמה חבל שלא קיימת רשימה של מרכיביה הברורים והממוקדים לתקשורת.
אם הייתה כזו הגדרה, היינו יכולים ללא ספק לעבור עליהם, אחד אחר השני, ולהטמיע כל אחד ואחד מהם לתחומי פעולה שונים.
היינו יכולים ליטול קמפיין שיווקי ולראות אם כל מרכיבי התקשורת מתקיימים בו וכתוצאה המסר שלנו היה עובר מהר יותר ועמוק יותר והיה מניב לנו יותר לקוחות מתעניינים;
היינו יכולים לבחון את אנשי המכירות שלנו אחד אחד ולהשוות את המיומנות שלהם בכל אחד ממרכיבי התקשורת, לאתר את החריגות או החסכים ולשפר אותם והמכירות שלנו היו נוסקות מעלה;
היינו יכולים לבחון את המערך התפעולי שלנו ולזהות בדיוק היכן הם הליקויים שמבריחים את הלקוחות שלנו לזרועותיהם הפתוחות של המתחרים שלנו ומצמצמים את בריחת הלקוחות לאחר שהושקע כסף כה רב באיסופם;
בקיצור, היינו יכולים להשיג הישגים עסקיים וארגוניים שהיו מובילים את החברות שלנו ישר לצמרת או לפחות היינו מרווחים הרבה יותר כסף. כמה חבל! אולי קיימת הגדרה כזו? אולי המסתורין כבר נחשף? אולי מנהלים מקצוענים מכירים את הסוד, רק לא חולקים אותו איתנו, שאר בני התמותה? כי אם כן, זה יהיה נתון אחד שאנחנו לא יכולים לוותר עליו.
זה יהיה כלי ניהולי אחד שנצטרך לעיין בו כמעט כל יום ולהשתמש בו ללא הפסק.
זה יהיה כלי שיהיה רב ערך באותה מידה עבור המנכ"ל, מנהל השיווק, איש הכספים, נותן השרות, אשת הטלמרקטינג ואיש יחסי הציבור ויהיה אפילו קריטי עבור בונה אתר האינטרנט שלנו או אנשי הטכנולוגיה שכותבים עבורנו שורות קוד בפיתוח תוכנות עסקיות.
נכון? אז זהו, שכלי כזה אכן קיים. קראתם נכון. הנוסחה קיימת!
למעשה, היא פוצחה בשנות החמישים בקירוב, אבל היישומים העסקיים והאסטרטגיים שלה נותרו רדומים עד עצם היום הזה. נכתבו מילים רבות ואפילו ספרים במהלך המחקר אודות נוסחה זו. יישום שלה מהווה יתרון שמעניק יתרון אדיר למנהלים שמשתמשים בה אל מול התחרות. מדובר בחומר נפץ של ממש למי שמוכן להפעיל את התאים האפורים וליישם את החומר אל המערך העסקי שלו.
בעוצמה עסקית, אנו יודעים לספר כיצד יישומים אסטרטגיים שנסובו סביב נוסחת התקשורת שינו עסקים מקצה אחד למשנהו. אנחנו רואים יום יום כיצד הנושא הזה לבדו קובע את רמת הביצועים של עסקים. כמה טיפים בנושא תכנון אסטרטגי ותקשורת.
הנה חמישה טיפים בסיסיים שיעזרו לך להעריך את חוסנה של התוכנית האסטרטגית שהופקה לעסק שלך. הטיפים בנויים בצורת דף בדיקה המבוסס על נוסחת התקשורת בה אנו משתמשים כחלק מתהליך תכנון אסטרטגי בעוצמה עסקית. התשובות צריכות להיות חיוביות כולן. אם לא, "חזור לשולחן השרטוטים", כמו שאומרים אצלנו ותכנן תוכנית טובה יותר.
1. במהלך התכנון האסטרטגי האם נבחנה מידת קבלת המוצר או השירות של החברה אצל הלקוחות הסופיים?
2. האם התוכנית האסטרטגית מציעה תוכנית לשיפור הממצאים שנתקבלו בסעיף הקודם?
3. האם התוכנית מציעה דרכים לחזק ולמקסם קווי תקשורת לקהלי היעד?
4. במהלך התוכנית האם נבחנו קווי זרימת התקשורת הפנים ארגונית לשם זיהוי מעצורים ו"פקקים" פנים ארגוניים?
5. האם התוכנית מציעה מערכת צעדים להאצת הקווים מבלי להפר את הממצאים שבסעיפים הקודמים?
תוכלו להשתמש בצעדים אלו על מנת לנתח את התכנון האסטרטגי הקיים שלכם ולדעת, הרבה לפני שאתם יוצאים לדרך, עד כמה התוכנית צפויה לעבוד היטב.
מאת: אורי זוגלובק