שנה חדשה- "כל ההתחלות קשות" - האמנם?

 
 
שתף ב
Share on Facebook
Tweet
 
 
שנה חדשה- "כל ההתחלות קשות" - האמנם?
כולנו עוברים שינויים רבים המתרחשים במעגלים שונים בחיינו : קריירה, משפחה, וחברה- בין אם הם נכפים עלינו ובין אם אנו יוזמים אותם. השינויים מתרחשים בעת כניסה למקום עבודה חדש ,שינוי תפקיד, פיטורין, שינוי סביבת מגורים ,כניסה לגן לבית ספר זוגיות חדשה, נישואין, גירושים ועוד.
כיועצת ארגונית, מרצה ומאמנת, אני מלווה מנהלים, עובדים ואנשים רבים אשר אצלם שינוי נתפס כמהלך מרתיע מאוד וכתוצאה מכך, נמנעת מהם האפשרות לפגוש אתגרים חדשים בחייהם. הקריירה נעצרת והשינוי המיוחל נמנע במו ידינו באמצעות תירוצים שונים .
זהו כדור שלג שסופו תקיעות, תחושת תסכול והחמצה ההולכת ומתגברת בקרבנו ופושטת בכל מהלכי חיינו.
חששות שאין מתמודדים איתם כהלכה פוגעים בתפיסת המסוגלות העצמית שלנו החשובה כל כך להצלחותינו.

 
תהיתי מדוע אנו נוטים לחשוש משינוי וכתוצאה מכך להתנגד לו ?
ברור לי, שככל שתהיה מודעות גדולה יותר לתהליך השינוי ולמחשבותינו כך נוכל לנהל אותו בהצלחה ולמנוע את האפשרות מלנהל אותנו ולמנוע מאיתנו להגשים את מאוויינו.
אחד מצרכי ההישרדות הבסיסיים ביותר שלנו הוא הצורך בביטחון, ודאות ויציבות.
בני אדם מנוהלים על ידי הרגלים ופחדים. כל עוד אנו פועלים על פי הרגלינו – תת המודע שלנו רגוע! לכן, תת המודע מנחה את מרביתנו להישאר באזור הנוחות comfort zone. כאשר תת המודע שלנו מזהה שאנו לקראת שינוי כלשהוא, הוא שולף את הנשק האולטימטיבי שלו – הפחדים. תפקידם של אלו למנוע מאיתנו לשנות הרגלים במטרה אחת: לשרוד! המח אינו מבדיל האם השינוי טוב עבורנו או לא. המוח קודם כל פועל כדי לנטרל את "האיום".
פחד הוא מנגנון ההגנה הבסיסי שלנו עוד מהיותנו פרימטיים. המושג "אי ודאות" אם כך הוא תרתי משמע : אי ששוררת עליו רק ודאות. אנו תקועים עליו ובכך מבודדים מכל קדמה שכן, תקיעות עליו מאפשרת לנו להתחבא, לא להתמודד!


אם כך נשאלת השאלה כיצד לקבל את השינוי ולמנף אותו לטובתנו?
בראש וראשונה, עלינו להבין ששינוי הוא תהליך. לכן, כמו בכל תהליך, תכנון ותכנית עבודה מסייעים בצמצום אי הודאות ובהשגת תוצאות טובות !

אם רצונכם להצליח בביצוע שינויים פעל על פי השלבים הבאים:
1. מוכנות:
קחו לכם זמן למחשבה מעמיקה בנושא השינוי ומהלכיו הצפויים והלא צפויים. בנו תסריטים ונתיבי פעולה למצבים של "כן" ומצבים של דחייה. דברו על זה עם עצמכם ועם אחרים, חישבו על האפשרויות למדו אותם, כתבו בפרטי פרטים מה אתם רוצים שיקרה, והציבו את השינוי הרצוי מול עיניכם בכל עת.

2. הגדר מטרת על :
השינוי חייב להתחיל בהגדרת המטרה אליה אנו שואפים להגיע. אם אני רוצה להצטרף לארגון בענף ההייטק למשל, ברור שייתכן מאוד שלא בהכרח אתקבל לתפקיד שחלמתי עליו, אולם אם חשוב לי לעבוד באותו ארגון עלי לשקול את הכדאיות להתחיל בתפקיד אחר (אם יוצע לי) ויקרב אותי לתפקיד הנחשק.

3. אל תקבל את הנסיבות כמציאות ובנה תכנית עבודה להשגת המטרה:
רבים אומרים לעצמם: "זה המצב, אין מה לעשות!" - אם תסתכל על חייך כנסיבות ואילוצים שאי אפשר לשנות, אין טעם אפילו לנסות. אבל אם אינך שבע רצון בדוק שוב ושוב איך תוכל למרות זאת לעשות שינויים שתשמח בהם.אמור לעצמך:" זה המצב, ועם זה ננצח!" וכעת לעבודה: בנה תכנית עבודה כתובה ומפורטת עם לוחות זמנים ואפיקי פעולה.

4. מפה את המשאבים שעומדים לרשותך:
כל מטרה שאנו מסמנים אנו יכולים להשיגה. אולם כדי שזה אכן יקרה, עלינו לבנות אסטרטגיית פעולה. הדבר החשוב ביותר באסטרטגיה הוא קודם כל להגדיר אילו משאבים נדרשים להשגת המטרה. לאחר מכן, עלינו למפות את המצב הקיים והמשאבים העומדים לרשותינו ולהגדיר את החסרים. בשלב הבא נחליט כיצד נשיג את המשאבים החסרים,למשל: ידע, הכשרה, תואר אקדמי, קשרים אישיים, נטוורקינג , כסף וכד'.כל המשאבים הללו נמצאים ביקום וזמינים עבורכם,עליכם פשוט להחליט כיצד להשיגם.
5 ניהול מחשבותיך ותת המודע - "אשר היה הוא שיהיה?"

רובנו חווים חוסר הצלחה בתחום כזה או אחר יותר מפעם אחת. כולנו חשנו בשלב זה או אחר כישלון, סירוב , השבת פנים ריקם.
כיצור חברתי, ברור שהתשובה השלילית, חוסר ההצלחה להוביל רעיון, להתקבל לעבודה, להצטרף לארגון, גורמים לתחושת דחייה . גישת הNLP (העוסקת בעצבוב נוירולוגי לשוני " תכנות המוח") גורסת כי תחושת הדחייה נצרבת בתת מודע שלנו ("תכנת ההפעלה שלנו") באמצעות דיבור פנימי כגון: אני לא יוצלח, יש בי פגם כלשהו, לא אצליח, יסרבו לי וכו'".
ככל שנאפשר לתחושה זו להתקבע היא תנהל אותנו ולשלוט בתוצאות חיינו.
זכרו! ככל שנהיה מודעים לכך שדחייה היא ענין נקודתי בלבד לסיטואציה ספציפית, חד - פעמית, כך ייקל עלינו להבין שאין בה כהוא זה כדי להשפיע על ניסיונותינו הבאים.

הדיבור הפנימי שלנו חייב להיות מעצים: "קורה, לא נורא, אנסה שוב עד שאתקבל, אני נחוש להצליח" וכד'. עלינו למנוע בכל מחיר התקבעות של פרדיגמות (תבניות חשיבה) במוחנו שאיננו מסוגלים, איננו מוצלחים, או לא רצויים התוצאות הן תמיד נקודתיות ורלוונטיות למהלך ספציפי מסוים ותמיד ניתן לשנותן באמצעות התנהלות אחרת.( ראיון עבודה אחר, זוגיות, וכד').

6. מודל להצלחה – מנטורינג :
הבט סביבך על כל האנשים שהצליחו לעשות שינויים משמעותיים וטובים בחיים שלהם.
אף אחד לא עשה זאת ביום אחד, בקלות ובמהירות! חפש מנטור, מדריך או יועץ מקצועי. אדם שאתה מעריך וסומך על שיקול דעתו, אך לא בהכרח חושב כמוך. קבע עימו פגישה ושוחח עימו בגילוי לב על התלבטויותיך על התוצאות של מהלכים הקודמים שלך וקבל זווית ראייה חיצונית, אובייקטיבית על התנהלותך .בקש עזרה !(מרביתנו לא יודעים לבקש עזרה) והעיקר, בנה תכנית חדשה בהתאם.

7. נחישות:
תומס אלווה אדיסון אמר : "לא נכשלתי. רק מצאתי 10,000 דרכים שלא עובדות." -
הנה משפט לעורר בכם השראה ולזכור אותו כל אימת ש"משהו לא הולך".
לימדו את אי ההצלחות שלכם והפיקו את המרב מהם כדי להמשיך הלאה בדרך חדשה שתביא אתכם אל ההצלחה המיוחלת והשגת המטרה!

ככל שנשחרר עצמנו מהפחדים שלנו,נוכחותנו תשחרר אחרים מפחד."שינויים הם לא בהכרח דבר שליליובהרבה מקרים הם יכולים להוביל אותנו למקומות של צמיחה ושגשוג ולגרום לנו להודות על התרחשותם.
שינוי מחייב יוזמה, יוזמה מחייבת תעוזה ואף אחד לא יעשה עבורנו את העבודה הקשה.